۹/۲۷/۱۳۸۹

ما به نَفَس اعتقاد داریم

ریا نشود در این ایام محرم تا دلتان بخواهد مجالس مختلف رفتیم. از این مجالسی که مداحش آهنگ یک ترانه عاشقانه را گرفته و هر شب می خواند، تا مجالسی که روضه خوان سنتیش به قول شهید مطهری "زهرماری" قاطی روضه می کند ،ولو به قیمت کفر گویی که حضرت عباس خدا را تهدید می کند و خدا از ترس، مرده زنده می کند. از آن سبک برنامه ها که به قول بچه ها آخر برنامه هیئت تبدیل به ... می شود و مداحان چنان شوری برپا میکنند که هیچ کس نمیفهمد این نوای جاز نه از ساز که از حنجره آدمیزاد در میآید. یا از آن برنامه ها که شب روضه علی اصغر صدای گریه کودک شیرخواره پخش می کنند. یا از آن برنامه ها که مداحش چند مداحی دم دستی قاطی کرده و اوج هنرش به قول دوستی "سین" "سین" کردن است.

قاطی این همه برنامه یک روضه 10 دقیقه ای بود که بدجور به دل نشست. صبح تاسوعا  استاد رحیم پور ازغدی در انتهای سخنرانیش 10 دقیقه ای به ذکر فضایل حضرت عباس(ع) پرداخت. نه روضه خواند، نه صدایش محزون بود و نه مقتل خواند، فقط با ظرافت به ذکر و شرح چند روایت در باب حضرت عباس (ع) و حوادث روز عاشورا پرداخت. به من که حقیقتا چسبید! فکر می کنم بقیه جمع هم همینگونه بودند. به جرات میگویم آن 10 دقیقه برای من به همه دهه محرم می ارزید. 
میخواهم بگویم حادثه عاشورا که به تعبیر سید مرتضی آوینی خون پیکره حق در تاریخ است و پیامبران از آدم تا خاتم بر آن گریسته و مرثیه خوانده اند آنقدر اصیل و عظیم است که نیازی به این مزخرفات و حرکات سخیف ندارد. به قول استاد رحیم پور در همان برنامه، این تحریفات و کج روی ها چیزی به عظمت واقعه اضافه که نمی کنند هیچ، چیزی از آن نیز می کاهند. 

من که می گویم مداح اگر میخواهد مداحیش مفید باشد، باید نفس داشته باشد نه تکنیک "سین" "سین" گفتن، باید نفس داشته باشد نه توان افسانه سرایی کردن، باید نفس داشته باشد نه توان فیلم بازی کردن. این روزها در گودر میخواندم عالمی را که بر منبر میرفته است و روضه اش دو جمله بوده است که مردم امام حسین را کشتند، امام حسین را تشنه کشتند و آنوقت در جمعیت غوغایی به پا میشده و نمونه های مشابه آن را بسیاری دیده یا شنیده اند.
ما به نَفَس اعتقاد داریم، فکر می کنم خیلی ها با من هم عقیده باشند ...

۶ نظر:

مجاهد313 گفت...

و ما نيز هم!
هر وقت به اين جور مراسم ميروم و مداح شروع ميكند به سين سين گفتن انگار هنگ ميكنم
نميدونم بخندم يا گريه كنم
خودم رو ميزنم به اون راه و يه چيز ديگه با خودم زمزمه ميكنم كه سين سين اقاي مداح تموم شه

والا ما كه آهنگ هم گوش نميديم ميفهميم اين ريتمي كه جناب مداح داره باهاش ميخونه مال مداحي نيست و مال يه ترانه است!
گاهي كه كانالاي تلوزون رو سرچ ميكنيم اگر هم موسيقي ها رو نشنويم اما ريتم بعضي آهنگ ها تو خاطرمون ميمونه!يه شب روضه رفته بوديم متوجه شدم جناب مداح يكي از آهنگ هاي اين خواننده هاي ديس ديسي تلوزون رو گذاشته رو مداحيش! به نظرم از آهنگاي اخشابي بود! چون اون خيلي ديس ديسي كار ميكنه!نميدونستم ژا شم برم بيرون از مجلس يا بشينم! آخه توش شبهه بود!
خيلي حرفه ها!
تو مداحي شبهه باشه!!!
ياللعجب !
خدا عاقبت همه رو ختم بخير كنه خصوصا ما رو!

محمد رضا گفت...

لب مطلب همونی بود که استاد رحیم پور گفت: "اینا (اصل واقعه ی عاشورا) رو هرچی بهش اضافه کنی انگار ازش کم کردی"

مجاهد313 گفت...

"شیخ مهدی کروبی در گذشت" یا ما ...؟

بروزم...

سلام عليكم
التماس دعاَ

كندي . روندي گفت...

هي يارو
نظرات اين يارو م.م را تاييد نكن
اين آخرين تهديد بود

رصدگر شبكه وبلاگي مجاهدان مجازي گفت...

با سلام
مطلب شما در شبكه وبلاگي درج شد.

التماس دعا
رصدگر10

مجاهد313 گفت...

الان این میم.میم همون میم.میمی بود که من حدس زده بودم دیگر!!

بروزم با
یلدای غیبت و غربت ...
یلدای صبر... یلدای ...

شب یلدایتان تسلیت باد...